We zijn er (eindelijk) | Barcelona (Dag 1)

Goedemorgen lieve mensen! Hoewel we gisteren pas om half één zouden vliegen, stonden we al om negen uur op Schiphol. Mijn moeder en ik vinden het altijd heel erg leuk om op Schiphol nog eventjes wat te eten en een beetje te shoppen voordat we naar het vliegtuig gaan. Gister hadden we daar echter genoeg tijg voor. Het vliegtuig vloog namelijk niet weg om 12.25, maar om 18.00!

Wat was dit een lange dag, zeg. Om 12.00 zat iedereen al bij de gate toen opeens een melding op het scherm kwam dat het vliegtuig een uur vertraagd was. 13.20 stond er toen. De reden werd ons naar onze grote ergenis niet verteld. We waren maar blijven zitten, omdat het toch ‘maar een uurtje’ zou zijn. Niet wetend dat een half uur later de volgende melding zou komen: het vliegtuig zou nu wegvliegen om 14.20.

Omdat de vlucht nu 2 uur vertraging had, kregen we van Transavia tegoedbonnen om wat te eten of wat te drinken te kopen. Heel leuk en aardig, maar wij wisten nog steeds niet waarom het vliegtuig zo laat was. Om ongeveer 15.00 uur, dus 40 minuten nadat het vliegtuig zou vertrekken, kwamen de stewardessen, de piloot en de co-piloot aan. Toen werd ons eindelijk duidelijk gemaakt waarom er zo’n vertraging was:

Vertraging 13.20: het vliegtuig was te laat.

Vertraging 14.20: het vliegtuig moest onderzocht worden in verband met corrosie (roest) op de vleugel.

Het vliegtuig moest akkoord krijgen van Boeing uit Amerika om te kunnen vliegen en dit akkoord liet lang op zich wachten. De piloot en de co-piloot vlogen al heel wat uren en zouden na 16.00 niet meer mogen vliegen. Nu waren er dus drie opties:

1. Het vliegtuig moest heel snel akkoord krijgen en we zouden vóór 16.00 uur in de lucht moeten zitten.

2. De piloten mochten niet meer vliegen en de vertraging zou nog langer duren.

3. Het vliegtuig zou geen akkoord krijgen, dus we zouden later vliegen.

De piloot vertelde ons dat wij snel in het vliegtuig moesten gaan zitten voor het geval dat het vliegtuig wel mocht vertrekken. Dan konden we snel opstijgen en mocht hij nog vliegen (dit was om 15.30.)

Maar helaas, helaas, Het vliegtuig kreeg geen akkoord van Boeing. Wij weer het vliegtuig uit, wachten om de nieuwe tijd te horen (18.00 uur) en weer rondlopen op Schiphol. Positief aspect: we kregen wéér tegoedbonnen. Dit keer twee van €10! Daar zijn we dus lekker van gaan avondeten.

Smoothieee!

Om 18.00 mochten we écht het vliegtuig in! In het vliegtuig hebben we wat koffie gedronken en reisgidsjes doorgelezen om te bedenken wat we allemaal gingen doen als we echt in Barcelona waren aangekomen.

We hebben genoten van het mooie uitzicht. Ik vind de kleurenverdeling altijd zo mooi als je boven de wolken vliegt! Vlakbij de aarde is alles heel licht en ver van de aarde is alles heel donker.

Ook bekeek ik in het vliegtuig eventjes de veiligheidsvoorschriften en toen viel mij dit plaatje op. Dus: als een vliegtuig in een berg vliegt mag je geen kunstgebid in en geen hakken aan? Ja, alles voor de veiligheid natuurlijk, maar wie denkt daar nou aan op dat moment? Als mijn vliegtuig recht op een berg afgaat denk ik niet: oh, laat ik even mijn kunstgebid uitdoen. Nee, dan denk ik: HEEEEELP!

Maar goed, om ongeveer 21.00 uur kwamen we aan in het hotel. De eigenaar is echt ontzettend aardig en heeft ons veel tips gegeven en heeft ons veel kunnen vertellen over Barcelona. Onze kamer is heel klein en heel schattig. Hoewel we echt heel erg moe waren en vrijwel direct wilden gaan slapen, waren we tóch nog eventjes de straat op gegaan.

Ik heb Barcelona nu alleen nog maar in het donker gezien, maar van wát ik heb gezien is het echt prachtig. Er lopen ook nog zo veel mensen rond op zo’n laat tijdstip. Het is echt heel anders dan Nederland.

Nu gaan mam en ik lekker een plekje zoeken om te ontbijten. Ik houd jullie op de hoogte van mijn avontuur!

Untitled

Advertenties

20 gedachtes over “We zijn er (eindelijk) | Barcelona (Dag 1)

1. Pfff, wat vervelend van die vertraging! Maar dat ben je vast snel weer vergeten als je lekker in het zonnetje rond de prachtige gebouwen en mooie natuur (?) van Barcelona hobbelt. Heel veel plezier! Liefs, Stella.