Lifestyle | Hoe overleef je een toetsweek?

De vakantietijd is alweer voorbij en school is volop aan de gang. Voor sommigen duurt het nog een tijdje, maar voor de mensen die pech hebben, staat de toetsweek voor de deur. Mijn toetsweek is (gelukkig) nét afgelopen en in deze blog heb ik een aantal tips op een rijtje gezet over hoe ik mijn toetsweek heb overleefd.

TIP ÉÉN: GUN JEZELF OOK PLEZIER EN VRIJE TIJD

Omdat dit de belangrijkste tip is, zet ik deze bovenaan. Een toetsweek is altijd gevuld met stress en (natuurlijk) leren. De vrije tijd en het relaxen ontbreekt eigenlijk volledig, terwijl dit toch heel erg belangrijk is om goed te kunnen blijven functioneren. Wees dus ook niet bang om een keer de boeken weg te schuiven en gewoon even iets te doen wat je leuk vindt om te doen. Als je dit niet doet hoopt de stress zich alleen maar op en kom je niet verder!

TIP TWEE: BEWEGING

De hele dag stilzitten is én niet goed voor je lichaam én niet goed voor jou als persoon. Van stilzitten word je moe en raak je energie kwijt en dat is nou nét hetgene wat je nodig hebt voor tijdens het leren. Ga gewoon een beetje sporten of wandelen, al is het maar voor eventjes. Naast het feit dat je deze beweging echt nodig hebt naast al het stilzitten, is het ook nog eens een fijne manier om even met je gedachten niet bij school te zitten.

TIP DRIE: ETEN & SLAPEN

Zoals ik bij tip twee al zei: je hebt energie nodig. Deze energie haal je onder andere uit eten, dus zorg ervoor dat je goed en regelmatig eet. Probeer de bewerkte suikers uit je voedselpatroon te houden, want deze zorgen ervoor dat je later een dip krijgt. Bewerkte suikers vind je in bijvoorbeeld koekjes of snoep. Eet dan liever natuurlijke suikers (in bijvoorbeeld fruit), want die kunnen je veel beter en langer energie geven (en ze zijn gezonder!). Ook is het belangrijk dat je genoeg slaapt, want ook daar krijg je energie van. Zorg dus voor een lange en goede nachtrust. Ga niet vlak voor het slapen nog veel nieuwe stof leren/doornemen. Je hoofd zit dan vol en dit heeft een negatieve invloed op het slapen. Je hoofd moet leeg zijn en rust hebben.

TIP VIER: LEER NIET TE VEEL OP ÉÉN DAG

Verdeel de stof die je moet leren goed en zorg ervoor dat je niet te veel dingen in één keer moet leren. Als je een grote berg nieuwe stof moet leren in één keer demotifeert dit je en zal je het uiteindelijk eerder laten liggen dan dat je het daadwerkelijk gaat leren. En daar schiet je natuurlijk niet zoveel mee op. Daarnaast is het bewezen dat je beter onthoud als je kleine stukjes per keer leert en dit vaker herhaalt, dus het werkt ook nog positief op het geheugen!

TIP VIJF: DON’T LOSE HOPE!

Dat je één paragraaf van één hoofdstuk niet snapt, betekent niet direct dat de wereld vergaat en je een 1 gaat halen. Blijf rustig, lees het nog een keer doer, vraag je ouders of vrienden of vriendinnen om hulp, zoek filmpjes op op YouTube waarin uitleg wordt gegeven over het onderwerp en, heel belangrijk: blijf oefenen! Verlies niet de hoop. Je komt er wel!

Welk vak vind jij het moeilijkst?

Liefs, Claire

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s